Laajensimme strategiakuvatarjontaa
- Jenna Salminen
- 8.5.2024
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 4.2.
Strategiakuvillemme on ollut suuri kysyntä – kiitos siitä teille asiakkaillemme. Olemme projekteja työstäessä huomanneet asiakkaillamme olevan hieman erilaisia tarpeita strategian viestinnän suhteen, ja niinpä päätimme tuoda valikoimaamme uudenlaisen strategiakuvatyypin.
Uusi strategiakuvatyyppi, Basic, tulee aikaisemman Premium-strategiakuvaksi nimeämämme kuvatyypin rinnalle. Siinä missä toteuttamamme Premium-strategiakuvat suunnitellaan sataprosenttisesti yrityksen oman brändiviestinnän ja itse strategian ehdoilla, Basic strategiakuva on nopeampi ja kustannustehokkaampi ratkaisu strategiaviestinnän tueksi. Kerron tässä kirjoituksessa vähän enemmän kummankin kuvatyypin hyödyistä ja milloin tilaamista kannattaa harkita.
Premium-strategiakuva
Alkuperäiset Premium-strategiakuvamme ovat lähteneet täysin asiakkaan tarpeesta ja ovat sitä yhä. Prosessissa perehdymme asiakkaan strategiaan luodaksemme siitä syvän ymmärryksen ja sitä myötä kuvan, joka tiivistää ja huomioi asiakkaan strategian ja toimintaympäristön kokonaisuudessaan. Kuvanluontiprosessi sisältää luonnosvaiheen ja runsaasti kommunikointia ja yhteissuunnittelua asiakkaan tarpeen mukaan.
Premium-kuvassa jokainen kuvitus on alkuperältään meidän käsialaamme ja kuvitustyyli muokattavissa organisaation visuaalista ilmettä vastaavaksi. Kuvasta tulee näyttävä, brändiuskollinen kokonaisuus, joka sopii erityisen hyvin julkiseen strategiaviestintään tai laadukkaaseen sisäiseen viestintään. Asiakas saa kuvasta myös monipuoliset tiedostoversiot ja osakuvitukset, jotta kuvaa voi hyödyntää helposti eri medioissa, esityksissä, verkkosivuilla tai vaikkapa seinätauluna.

Basic-strategiakuva
Basic-kuva on käypä vaihtoehto silloin, kun tärkeintä on saada strategian viesti tehokkaasti välitettyä, ja kustomoitavuudessa voidaan tehdä pieniä kompromisseja. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi budjetti tai strategiakuvan käyttötarve vain organisaation sisäisissä materiaaleissa.
Premium-kuvasta poiketen Basic-kuvassa teksti- ja kuva-asettelut toteutetaan valmispohjan päälle, jonka asiakas saa itse valita. Vain strategiakärjet/tavoitteet kuvitetaan. Asiakas täyttää itse kuvaan tulevat tekstisisällöt sekä ideoi kuva-aiheet valmiiksi lomakepohjaan tai sitten teemme ideoinnin yhdessä videopalaverissa. Kuvat toteutetaan valmiiksi määritellyllä kuvitustyylillä Polun omatekemää kuvapankkia hyödyntäen.
Kuva toteutetaan asiakkaan organisaation visuaalisen ilmeen mukaisesti (värit ja fontit). Prosessiin kuuluu myös kirjallinen kommentointikierros. Basic-kuvalla saadaan siis selkeä ja pitkälti brändin mukainen lopputulos, jolla saadaan strategian pääkohdat viestittyä tehokkaasti ja laadukkaasti kuvitusta hyödyntäen.

Strategian visualisointi kannattaa, olit sitten miettimässä minkä tahansa strategiakuvatyypin tilaamista. Pitkään työstetty strategia kääntyy pienellä vaivalla strategiakuvaksi, joka jää tekstiä paremmin elämään osana esityksiä, viestintää ja työympäristöä. Hyvä strategiakuva onkin samaistuttava, innostava ja helpompi omaksua osaksi omaa työarkea.